Praktijkvoorbeelden Landelijk Onderwijsplatform MDT

Voor het Landelijk Onderwijsplatform MDT halen we praktijkvoorbeelden op bij scholen. De ene keer gaat het meer richting burgerschap, de andere keer richting lob, altijd gaat het over maatschappelijke diensttijd.

Hoe creëer je lokaal draagvlak voor maatschappelijke diensttijd?

Praktijkvoorbeeld Stenden

"Door maatschappelijke diensttijd (MDT) heb ik ontdekt hoe ik mijn vak van theatermaker kan combineren met de huidige maatschappelijke vraagstukken.” Oetsen van der Veen is oud-student van de opleiding docent theater van NHL Stenden Hogeschool in Leeuwarden. Hij werkt nu fulltime als theatermaker. Jeroen Slaets is projectleider MDT en was opdrachtgever vanuit de netwerkorganisatie ‘Time to connect'.

Naar het praktijkvoorbeeld

Maatwerk maakt het verschil aan de oevers van de Waal

Praktijkvoorbeeld Radboud

Aanstichters van verandering, zo omschrijft het Nijmeegse bureau Verschilmakers Groep zichzelf. Hoe vet is het dat je dan werkt vanuit een crafty bedrijfsverzamelgebouw aan de oevers van de Waal. Vanuit een bijna huiselijke setting wordt het MDT-programma ‘Ontdek jouw volgende stap’ gedraaid. Twaalf deelnemers werken aan hun eigen toekomst. 

Naar het praktijkvoorbeeld

Het Amsterdamse Winterparadijs: LOB en nog veel meer

Praktijkvoorbeeld Orion

Voor leerlingen in het speciaal onderwijs zijn LOB-activiteiten soms extra uitdagend, maar daardoor ook waardevol, zegt Suetlana Holwijn, projectleider LOB bij Stichting Orion. Ze regelde voor de bovenbouwleerlingen van Orion College Drostenburg een project in het kader van de Maatschappelijke Diensttijd-kort, met onder meer een stage bij het Amsterdams Winterparadijs.

Naar het praktijkvoorbeeld

Van klaslokaal naar maatschappelijke toekomst: werkzame elementen van young leaders-MDT in het onderwijs

Talland

In een tijd waarin het onderwijs steeds meer gericht is op het behalen van cijfers en diploma's lijkt de vormende rol van het onderwijs naar de achtergrond te verdwijnen. Jaap Noorda, onderzoeker bij sociaalpedagogisch bureau Noorda en Co, benadrukt het belang van vorming voor het opgroeien van jongeren en hoe het MDT-programma "Young Leaders" dit gat kan vullen. MDT-programma’s als deze, bieden jongeren namelijk de kans om zich te ontwikkelen op een manier die verder gaat dan het traditionele onderwijs. 

Naar het praktijkvoorbeeld

Maatschappelijke diensttijd brengt werelden bij elkaar

Albeda

Albeda is een van de grootste mbo-instellingen in het land met 20.000 studenten in de stad en de regio Rotterdam. De school is enorm actief als het gaat om MDT. Wat is de meerwaarde van MDT en hoe wordt het geïntegreerd in het onderwijsprogramma? Aangeschoven zijn Ahmet Dikbas, programmaleider Maatschappelijk Impact bij het programmabureau Strategie & Gelijke Kansen Albeda NEXT en Rashawn Martina, student en connector (studentcoach). We gaan het hebben over de relevantie van MDT. 

Naar het praktijkvoorbeeld

Talent4life Oegstgeest - 'MDT is leerlingen in het hart raken' deel 1

MDT Oegstgeest

Waar een wil is, is een weg. Met die instelling kunnen wensen worden omgezet in haalbare doelen. Jolanda Looije, projectleider proces en kwaliteit, is vastberaden. “Het komt wel, maar je moet geduld hebben. Het gaat bij MDT over een innovatie. En daar moet je tijd voor nemen.”

Naar het praktijkvoorbeeld

Talent4Life Oegstgeest - 'Iedereen wordt MDT-ambassadeur - deel 2

Talent4life oegstgeest projectleiders

We zijn terug in Oegstgeest bij Jolanda Looije, Erika van der Heijden en Susanne Bosklopper. De drie projectleiders van het MDT-project Talent4Life binnen de Stichting Fioretti Teylingen hebben naast de algemene projectleiding ook drie aandachtsgebieden in portefeuille: ‘Proces en kwaliteit’, ‘Scholen en onderwijs’ en ‘Externe contacten en werving DOE-plekken’. 

Naar het praktijkvoorbeeld

Montessori College 'Het perspectief van de ander én jezelf ontdekken met MDT'

Praktijkvoorbeeld MDT VO Montessori Nijmegen en Groesbeek

Roelant Wijngaards en Jeroen Gremmen, MDT-coördinatoren op het Montessori College Nijmegen en Groesbeek, wisten dankzij hun sterke netwerk en planmatige aanpak externe organisaties én leerlingen in rap tempo enthousiast te maken voor Maatschappelijke Diensttijd (MDT). Hoe is het nu, twee jaar na de vliegende start? “MDT past perfect bij onze visie.”  

Naar het praktijkvoorbeeld

Nova College 'Studenten gaan meer in zichzelf geloven'

Praktijkvoorbeeld Nova

Sinds Nova College en Young Society (YS) in 2018 de handen ineensloegen, maakten al zo’n 4500 studenten via verschillende MDT-programma’s kennis met burgerschapsthema’s en nog onontdekte talenten; belangrijke bouwstenen om te ‘groeien als mens’. We vroegen Helle Vermeij, programmaleider en onderwijsadviseur van Nova College Haarlem en Stefan Burger, directeur van Young Society, naar het geheim achter de succesvolle samenwerking.  

Naar het praktijkvoorbeeld

Firda MDT-programma 'Bloeizone Fryslan': buiten de klas opleiden voor het leven

Voorkant Bloeizone Frysland Firda interview MDT

Sinds de start van het MDT-programma ‘Bloeizone Fryslan’, werken Firda-studenten buiten de klas, in contextrijke leeromgevingen, aan hun basis- en beroepsvaardigheden, dus aan zichzelf, als belangrijke opstap naar de betrokken burgers die ze (willen) zijn. We vroegen MDT-projectleider Martha Andela en Koes Vos, oud-practor Brede Vorming bij Firda, naar de meerwaarde, uitdagingen en toekomst van deze intussen cruciale, ‘bloeiende’ onderwijspijler.

Download het interview